امنیت و نقش آن در ارتباط با یادگیری در دبستان دخترانه‌ی شمیم آرامش

امنیت و نقش آن در ارتباط با یادگیری در دبستان دخترانه‌ی شمیم آرامش

امنیت مدرسه شمیم آرامش-min

امنیت در مقطع دبستان، به‌عنوان اولین مقطع تحصیلی بسیار مهم است. مقطع ابتدایی برای دانش‌آموزان با چالش‌های بسیاری همراه است، دوری از خانواده، واردشدن به یک محیط تازه و گذراندن ساعت‌های زیادی در آن محیط، حضور همسالان کنار یکدیگر و از همه مهم‌تر، آغاز فرایند یادگیری، همگی از جمله عواملی هستند که ضرورت امنیت را بیش‌ازپیش نمایان می‌کنند. حفظ امنیت دانش‌آموزان، یکی دیگر از اولویت‌های اصلی دبستان دخترانه‌ی شمیم آرامش است. ما به‌ضرورت امنیت  آگاه هستیم و ایمنی دبستان دخترانه‌ی شمیم آرامش را هم در بعد روانی و هم فیزیکی آن تضمین کرده‌ایم تا والدین بتوانند به‌دوراز هرگونه نگرانی کودکان دلبند خود را به ما بسپارند.

حس امنیت روانی در دبستان دخترانه‌ی شمیم آرامش

تحقیقات بسیار زیادی در حوزه‌ی امنیت دانش‌آموزان در مدارس انجام شده است وهمگی به یک جمع‌بندی نهایی رسیده‌اند:

هوش، تنها عامل اصلی در موفقیت دانش‌آموزان دبستانی نیست. احساس امنیت، عاملی بسیار مهم‌تر از هوش است ودر رشد، شکوفایی و موفقیت دانش‌آموزان در مقطع دبستان نقش بسیار زیادی دارد. امنیت زمینه‌ساز شکوفایی هوش است. دانش‌آموزانی که در دبستان حس امنیت کمتری می‌کنند، بیشتر به مشکلات عاطفی و رفتاری دچار می‌شوند و مشکلات یادگیری در آن‌ها بیشتر خواهد شد.

بروز رفتارهای پرخاشگرانه در مدارس و ایجاد احساس ناامنی، هر دو عامل موجب بروز علائم افسردگی و اخلال در یادگیری دانش‌آموزان می‌شوند. اگر مدتی این رفتارها ادامه یابد دانش‌آموز با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

ما در دبستان شمیم آرامش این موضوع را ابتدا با کادر آموزشی (معلمین و دیگر مسئولین) مطرح کرده و از آن‌ها خواسته‌ایم تا هیچ‌گونه رفتار پرخاشگرانه‌ای نداشته باشند. جدیت در روند آموزش و داشتن جذبه برای مدیریت بهتر کلاس و محیط مدرسه یکی از ویژگی‌های اصلی کادر مدارس است اما این جدیت و جذبه هرگز نباید با رفتار پرخاشگرانه اشتباه گرفته یا اثبات شود.

گاهی ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه بین دانش‌آموزان بروز پیدا کند. ما در دبستان دخترانه‌ی شمیم آرامش فکر اینجا را هم کرده و یک سیستم آموزشی و نظارتی بسیار دقیق تعبیه ‌کرده‌ایم تا از برخوردهای بین دانش‌آموزان و انجام اعمال خطرآفرین دیگر نیز جلوگیری شود. از جمله موارد موردتوجه در این سیستم، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گسترش فرهنگ نوع‌دوستی و همکاری
  • گوش‌دادن به دانش‌آموزان و رسیدگی به مسائل آن‌ها
  • پیگیری مسائل آموزشی و معنوی جهت جلوگیری از اضطراب آن‌ها در محیط مدرسه
  • عدم تبعیض بین دانش‌آموزان و ایجاد حس برابری
  • دستور دادن ممنوع.
  • شفاف‌سازی نقش هر دانش‌آموز در مدرسه و سپردن وظایف متناسب به آن‌ها
  • آموزش برخورد صحیح دانش‌آموزان با یکدیگر (احترام متقابل بین دانش‌آموزان)
  • برخورد آرام و منطقی اما مؤثر با دانش‌آموزان متخلف و کمک‌گرفتن از اولیا در این موارد

نقش امنیت در دبستان دخترانه شمیم آرامش-min

توجه به دوران رشد کودکان در راستای حفظ امنیت روانی آن‌ها

کودکان مقاطع پایین‌تر تحصیلی به اطلاعات شفاف و کوتاه نیاز دارند. همچنین وظایف آن‌ها در مدرسه نباید سخت و پیچیده در نظر گرفته شوند، آن‌ها باید حس کنند که در مدرسه جایگاه خاص خود را داشته همیشه افرادی هستند که از آن‌ها حمایت می‌کنند. با این شیوه اعتماد آن‌ها به محیط مدرسه بیشتر می‌شود.

باید با دانش‌آموزان در مورد مسائل و خدمات ایمنی و انسان‌هایی که برای امنیت آن‌ها تلاش می‌کنند صحبت شود و تنها از این طریق می‌توان آن‌ها را با واقعیت آشنا کرد. به‌عنوان‌مثال برای آن‌ها دقیق توضیح داده می‌شود که کپسول آتش‌نشانی در مدرسه برای چیست یا نقش معاون مدرسه، پلیس و دیگر افراد در تأمین امنیت آنجا چیست. دانش‌آموز باید دقیقاً بداند چه ابزار و چه افرادی از او محافظت می‌کنند.

ایفای نقش دانش‌آموزان در تأمین امنیت نیز یکی دیگر از موارد بسیار مهم در ایجاد حس امنیت در محیط مدرسه است. وقتی دانش‌آموزان یکسری وظایف را در قالب کارهای گروهی و در راستای تأمین امنیت خود و دیگران انجام دهند، حس اعتماد و امنیت بیشتری را تجربه خواهند کرد. نقش تجربه در اینجا بسیار پررنگ است.

دانش‌آموزان در دبستان دخترانه‌ی شمیم آرامش باید بتوانند مواردی از جمله: اجازه ندادن به افراد غریبه برای ورود به مدرسه، گزارش دیدن افراد غریبه در محیط مدرسه به کادر مدرسه، گزارش تهدیدات مربوط به ایمنی مدارس که توسط دانش‌آموزان یا دیگر افراد تذکر داده می‌شود، را در نظر داشته و بسیار مهم است که یاد بگیرند در مواجهه با آن‌ها واکنش مناسب داشته باشند.

با آموزش‌های صحیح از دانش‌آموزان می‌خواهیم که درز مورد مسائل پیش‌آمده در محیط مدرسه با ما صحبت کنند. اگر موردی پیش آمد سریعاً به ما گزارش دهند همچنین دسترسی دانش‌آموزان به حمایت‌های عاطفی و روانی از طریق معلمان و سیستم مشاوره مدرسه نیز اهمیت بالایی دارد. موضوع امنیت دانش‌آموزان، خط قرمز دبستان شمیم آرامش است.

امنیت دختران در مدرسه-min

توجه به امنیت فیزیکی دانش‌آموزان در دبستان دخترانه‌ی شمیم آرامش

هر دو نوع امنیت هم روانی و هم فیزیکی باید هم‌زمان باهم تأمین شوند. هرگز نمی‌توان در یک محیط غیراستاندارد و خطرآفرین، از امنیت روانی دانش‌آموزان سخن گفت. ما در دبستان شمیم آرامش همواره در تلاش هستیم محیط فیزیکی سالم، امن و بانشاط فراهم آوریم.

گاهی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شیطنت‌های بسیاری از خود بروز داده  و ازاین‌رو ایمنی مدارس و رعایت نکات ایمنی برای کودکان از ملزومات است. از جمله نکات ایمنی برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در مدرسه عبارت‌اند از:

تمیز نگاه‌داشتن محیط داخلی و خارجی و خشک نمودن کف زمین سالن مدرسه

ارتفاع مناسب و قراردادن پریزهای برق در جای مناسب جهت جلوگیری از خطر برق‌گرفتگی دانش‌آموزان

تجهیز سیستم برق‌کشی مدرسه به سیستم اتصال به زمین و عایق‌بندی مناسب آن

بررسی توسط کارشناسان ایمنی (آتش‌نشانی، آب و فاضلاب، برق و غیره) و تأیید محیط مدرسه به‌صورت دوره‌ای

اطمینان از ایمن بودن وسایل و تجهیزات حیاط و داخل سالن مدرسه

آموزش نحوه شست‌وشوی تمیز دست‌ها و رعایت بهداشت فردی در محیط مدرسه

کنترل خوراک دانش‌آموزان و استفاده از تنقلات خانگی و سالم هنگام زنگ تفریح و ناهار و غیره

اختصاص محلی ایمن جهت انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی دانش‌آموزان

سخن آخر

در این مطلب از سری مطالب مدرسه دخترانه شمیم ارامش، سعی شد تا حدی در مورد ضرورت و اهمیت امنیت در دبستان دخترانه‌ی شمیم آرامش صحبت شود تا شما عزیزان بدانید این موضوع تا چه حد برای ما اهمیت دارد. اگر امنیت نباشد هرگز فرایند آموزشی مناسب نیز در کار نخواهد بود، پس باید هر روز در جهت ایمن نگاه‌داشتن محیط دبستان دخترانه‌ی شمیم آرامش تلاش نماییم. شما عزیزان فرزندان عزیز خود را به ما می‌سپارید پس باید خیال‌تان از بابت امنیت و آرامش آنها راحت باشد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست