مدرسهی دخترانهی شمیم آرامش بهترین دبستان دخترانه البرز، آموزش نظم را به عنوان یک اصل مهم در برنامهی پرورشی خود گنجانده است. چگونه میتوانیم محیطی سالم و شاداب ایجاد کنیم و درعینحال نظم و انضباط را نیز به دانشآموزان آموزش دهیم؟
نظم و انضباطی که به برنامهریزی تحصیلی و زندگی دانشآموزان چه در داخل مدرسه و چه خارج از آن کمک نماید. بتوانند از مزایای نظم و انضباط بهره ببرند تا در آینده توانمند شده، برای کشور خود مفید واقع شوند. هر فردی، در هر مرحله از زندگی خود اگر با نظم و انضباط پیش برود، موفقیت در انتظار او خواهد بود.
نظم به چه معنا است؟
در معنای لغوی «نظم» یعنی، آراستن، ترتیب کاری را دادن یا برپاداشتن. همچنین انضباط در معنای لغوی یعنی، ترتیب، درستی، بدون هرجومرج، سامان پذیر و نظم و انتظام داشتن. وقتی دو واژهی «نظم و انضباط» باهم بیایند، معانی بسیار زیادی از آنها میتوان دریافت کرد. بهعنوانمثال، برخی، کنترل رفتار توسط افراد را نوعی نظم و انضباط میدانند. برخی دیگر معتقدند نظم و انضباط به معنای سامان دادن به محیط پیرامون است به طوری که موجب افزایش کارایی افراد حاضر در آن محیط شود.
نظم و انضباط در دبستان شمیم آرامش
در بهترین دبستان دخترانه کرج یعنی شمیم آرامش، رسم بر این است که دانشآموزان سروقت در مدرسه (چه حضوری و چه غیرحضوری) حاضر شوند. سر کلاس با معلم خود همکاری کنند، درس بخوانند و تکالیف خود را بهخوبی انجام دهند. برای رسیدن به این نظم و انضباط معلمین ما کارهای ویژهای انجام میدهند. این کارها عبارتاند از:
- معلمین در دبستان شمیم آرامش بهموقع سر کلاسهای خود حاضر میشوند و با اشتیاق کلاس را شروع میکنند، بهگونهای که دانشآموزان کاملاً متوجه شادابی معلم بشوند.
- دو. برای ما در دبستان شمیم آرامش بسیار مهم است که قبل از شروع تدریس توسط معلم، ذهن دانشآموزان برای یادگیری آماده شود.
آمادگی ذهن دانشآموزان
همانطور که برای ورزشکردن باید بدن را خوب گرم کرد تا آسیب نبیند، برای یادگیری نیز ذهن باید گرم و آماده شود تا فرایند یادگیری تکمیل شود. از جمله مواردی که در آمادگی ذهن دانشآموزان برای فراگیری دروس موثر هستند عبارتاند از:
- نوشتن مطالب درسی یا کشیدن طرحی از آنها پای تخته.
- تسلط کامل به طرح درس و نحوهی آموزش آن.
- کنترل کلاس با چشم. بدون استفاده از کلام.
- دانشآموزانی که علاقهی خود را به درس ازدستدادهاند شناسایی شوند و به همکاری در طول تدریس دعوت شوند.
- استفاده از واژهی «ما» در طول تدریس.
- تشویق دانشآموزان برای جواب دادن به سؤالات.
- جدا نمودن دانشآموزانی که اگر کنار یکدیگر بنشینند نظم کلاس را برهم میزنند.
- استفاده از دانش و تجربه و علم روانشناسی در طول تدریس جهت ادارهی هرچه بهتر کلاس.
- تغییر در تن صدا و راهرفتن بین دانشآموزان.
- در فرایند یادگیری دانشآموزان حین تدریس وقفه ایجاد نشود.
- برخورد صحیح و منطقی با احساسات و نظرات دانشآموزان.
- ایجاد حس مسئولیت در دانشآموزان با انجام تمرینات مناسب با مبحث تدریسی.
- ابتدا سؤال خود را مطرح کند و بعد دانشآموزان را برای پاسخ صدا بزند یا بگوید: چه کسی داوطلب میشود؟
- از بردن مشکلات شخصی سر کلاس درس اکیداً خودداری کند.
- با دانشآموزان در مورد مطالب درسی صادقانه رفتار کند.
- در تقویت ایمان دانشآموزان بکوشد.
- عدالت را در کلاس درس خود رعایت کند تا همه دانشآموزان بتوانند از نعمت یادگیری برخوردار شوند.
- دانشآموزانی که مشکلات خاص دارند از قبل ورود به کلاس شناسایی شوند.
آموزش انضباط به دانشآموزان در دبستان شمیم آرامش
انضباط را بهتر است از کودکی به فرزندانتان آموزش دهید. افراد، در کودکی بیشتر آمادهی پذیرش انضباط فردی و اجتماعی هستند و راحتتر به آن عادت میکنند. سپس با شروع دوران مدرسه، این آموزشها میتواند در ابعاد گستردهای تقویت شود. بهخصوص اگر شما دبستانی را انتخاب کنید که همچون شمیم آرامش برای آموزش نظم و انضباط برنامهریزی کرده باشد.
آموزش انضباط در دبستان شمیم آرامش شامل چه مواردی میشود؟
- مسائل آموزشی: در ابتدا باید به دانشآموز، آموزش بدهیم تا بتواند در دنیای جدیدی که به آن وارد شده (مدرسه و کلاس درس)، بدون ابهام زندگی کند.
- بهتر است از مزایای انضباط به دانشآموزان بگوییم. آنها را تشویق کنیم که خودشان با علاقه بهسوی انضباط گام بردارند و در آموزشها نهایت همکاری را داشته باشند.
- وضع قوانین: مدرسه باید قوانین خاص خود را داشته باشد. دبستان شمیم آرامش هم دارای یکسری قوانین خاص است. اگر خود از قانون پیروی نکنیم هرگز نمیتوانیم به دانشآموزان انضباط آموزش دهیم. در ضمن، باید در دبستان قانونی وجود داشته باشد تا دانشآموزان را دعوت به رعایت آن کنیم.
- الگوسازی: بهتر است برای دانشآموزان الگوهای سالم و صالحی معرفی یا ایجاد کنیم که آنها را در یادگیری انضباط یاری کنند. بهترین الگو در مدرسه، کادر مدرسه است.
- برنامهریزی: بهتر است به دانشآموزان برنامهای بدهیم تا در زندگی از آن استفاده کنند. لازم نیست این برنامه سفتوسخت و غیرقابلانعطاف باشد، تنها کافی است اصولی تنظیم شده و در اختیار دانشآموزان قرار گیرد. ما در دبستان دخترانه شمیم آرامش، در هر مرحله از اجرای برنامه کنار دانشآموزان هستیم.
- برگزاری کارگاه و نمایشگاه: دانشآموزان در راستای اجرای انضباط باید بتوانند دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند. برای ایجاد انگیزهی بیشتر، باید بستری فراهم شود که در خلال آموزشها دانشآموزان بتوانند آثاری دررابطهبا انضباط تولید کنند.
- ایجاد حس مسئولیت: باید مسئولیتهایی دررابطهبا نظم به دانشآموز بسپاریم بهعنوانمثال: مسئولیت نظم اتاق یا کمک به پدر مادرشان در انجام برخی امور خانه.
- عادتسازی: با ایجاد یکسری عادات مفید، نظم و انضباط را بهصورت عادت در دانشآموزان نهادینه کنیم.
آموزش در کنار پرورش
پس از یادگیری در محیط خانه، نوبت به محیط آموزشی میرسد. ما در دبستان شمیم آرامش علاوه بر تمرکز روی مسائل آموزشی (درسی) به مسائل مهم پرورشی نیز دقت کافی خواهیم داشت تا بتوانیم نسلی قدرتمند تحویل مقاطع بالاتر تحصیلی بدهیم. نظم و انضباط موجب میشود تا دانشآموزان از مزایای بینهایت آن بهرهمند شوند. بهعنوانمثال، از طریق برنامهریزی صحیح و انجام بهموقع کارهایشان انگیزه بگیرند و بهتبع آن از نشاط کافی برخوردار شده و در نهایت به رشد و شکوفایی برسند.
رعایت نظم و انضباط در محیطهای آموزشی، یکی از مهمترین اهداف تربیتی است که اولیای مدارس، آنان را در اولویت قرار میدهند و رفتارها و فعالیت آموزشی دانشآموزان نیز تا حد زیادی بر اساس این پدیده شکل میگیرد. نظم و انضباط باعث میشود که فعالیتهای دانشآموزان با موفقیت انجام گیرد.
معلمان، در مقام افرادی که باید از آگاهی و توانمندی در شناسایی و ایجاد رابطه سازنده با دانشآموزان برخوردار باشند یکی از مهمترین اشخاص در شکلگیری شخصیت روبهرشد دانشآموزان به شمار میآیند. رابطه دوستانه و صمیمی معلمان با دانشآموزان و نیز موفقیت خانوادگی دانشآموزان موجب افزایش میزان نظم و انضباط پذیری آنان میگردد.
از توجه شما سپاسگزاریم.